NO HATE SPEECH MOZGALOM – a közös többszörös multiplikátor képzés, Budapest
Az IH – D2 Ifjúsági Fejlesztő és Médiaközpont illetve a Médiakommandó munkatársai újabb képzésen vettek részt, amely az emberi jogokra és a gyűlöletbeszéd elleni fellépés fontosságára hívja fel a figyelmet.
Az erőszak a földi élet megjelenésével együtt mindig is jelen volt a világban. Általában nem gondolunk bele, hogy a gyermeki csúfolódás, a szóbeli bántalmazás is ugyanolyan erőszakos cselekménynek minősül, mint a fizikai erőszak. Sőt, már az óvodában elég durva szavakkal illetik egymást a gyerekek. Őszintén szólva manapság már egyre nehezebb kordában tartani az online felületeken történő zaklatásokat is.
Különösen érintettek ebben a fiatalok, akik okostelefonjaik, laptopjaik, számítógépeik, táblagépeik, stb. segítségével már éjjel-nappal az interneten lógnak, posztolgatnak, olykor bántó tartalmakat. A No Hate Speech Mozgalom elsősorban az online módon történő bántalmazás, úgynevezett „gyűlöletbeszéd” ellen lép fel. Az egyenlőség, a méltóság, az emberi jogok és a sokszínűség mellett foglal állást. A projekt a fiatalok bevonására épült. Ez okból kifolyólag a Budapesti Európai Ifjúsági Központtal együttműködve résztvevőket keresett a 2014. április 14-18 között megvalósuló bentlakásos képzéshez. Az Európa Tanács támogatásával megvalósuló képzés lehetőséget biztosított az ifjúsági szervezetek képviselői számára, hogy megismerjék az emberi jogi nevelés eszközeit és módszertanát, és olyan gyakorlati módszereket sajátítsanak el, amelyeket sikeresen alkalmazhatnak a fiatalok érzékenyítésében, mozgósításában az emberi jogok védelme és a gyűlöletbeszéd elleni fellépés terén. A képzés egyik célja volt egy multiplikátor-hálózat kialakítása, emberi jogi nevelés eszközeinek és módszertárának széleskörű megismertetése, helyi akciók, megmozdulások tervezése, tapasztalat-csere és a már meglévő jó gyakorlatok bemutatása a fenti területeken. A képzés a Kompasz, Kiskompasz és Bookmarks című könyvekre és az aktív részvételen alapuló kooperatív, tapasztalati és nemformális tanulás módszertanára épült. Prezentációval kísért előadás, szituációs-, interaktív, dramatikus játékok, irányított beszélgetések, konzultációk, páros és csoportmunkák, illetve tematikus csoportmunkák kialakításával készítették fel a résztvevőket a multiplikátorrá váláshoz, melynek egyik fő pontja volt a közös kampány szervezésében való együttműködés.
Csóti- Gyapjas Dóra