Benzin helyett kalóriát égetünk

Interjú a Szegedi Kritikus Tömeg szervezőjével, Barna Dáviddal

A Critical Mass 1992-ben indult San Franciso-ban, Magyarországon 2004 szeptembere óta tartják meg. Ez Budapesten kezdődött, ahol azóta már I Bike Budapestet tartanak. Szegeden 2012 óta kerül sor Critical Mass-ra. A rendezvénnyel kapcsolatban Barna Dávid, szervezőt kérdeztük.

Mi a rendezvény fő célja?
Alapvetően ez egy kerékpáros demonstráció, minden alkalommal van egy ügy, amire szeretnénk felhívni a figyelmet. Ezek olyan ügyek, amelyek hátrányosan érintik a több tízezer kerékpárral közlekedő szegedi mindennapjait.Vonultunk már fel a kerékpározható körutakért, hidakért, Zrínyi és Oskola utcáért, a kerékpárral ingázók érdekében, illetve most legutóbb a bringásbarát városüzemeltetésért.
A kerékpár a leghatékonyabb és legfenntarthatóbb közlekedési forma, erre is szeretnénk minden alkalommal felhívni a figyelmet. Ezáltal a kerékpározás egyértelmű előnyeire, a környezettudatos és egészséges életmódra is. Gondoljunk bele, el tudunk jutni A-ból B-be 0 forintból, amikor csak akarunk. Benzin helyett kalóriát égetünk, ennél jobb egyszerűen nem lehet.

Mivel próbáljátok színesíteni, feldobni a programot?
A felvonulás általában 15 órakor indul, de előtte egy órával mindig szervezünk különféle előzetes programokat. Évek óta vendégünk a Drasztik zenekar, akik az indulás előtti órában zenélnek nekünk. Volt már kerékpár-regisztráció, gyorsszerviz, kétszer szerveztünk már bringaszépségversenyt, nem maradt el a kerékpár-hajító bajnokság sem. Most például volt online kerékpáros KRESZ-kvízünk, az SZKT hozott nekünk egy trolit, amin holttér-szimulációt mutattak be. A szegedi újszülöttmentők szoktak hozni egy mentőt, amibe akár be is lehet ülni… Igyekszünk mindig valami újat kitalálni, hogy minél változatosabb legyen a program.

Mit tudtatok eddig elérni? A kezdetekhez képest meddig jutottatok el?
Szegeden egyre többen választják a kerékpárt. Ami az infrastrukturális fejlesztéseket illeti, álszentség lenne azt mondani, valami csak miattunk történt, de mégis azt látjuk, hogy vannak olyan megoldások, amelyekre mi is felhívtuk többször a figyelmet. Most itt például az Oskola utca és a belvárosi hídfő problémájára gondolok, rengetegszer beszéltünk róla, most úgy tűnik, hogy nemsokára megoldódik. Vagy ilyen például az Aradi vértanúk terének környéke, az Árpád tér, amely a felújítás után is átbiciklizhető maradt, a Boldogasszony sugárút kerékpársáv, amit azután vezettek el a Juhász Gyula Iskola elől, hogy mi a felújítás után ezt szóvátettük. Illetve a város most elkészült mobilitási terve elég előremutató, melyet mi is, pontosabban a Magyar Kerékpárosklub Szegedi Területi Szervezete is véleményezett.

Van-e valami amit még szeretnétek megvalósítani?
A Critical Mass-t illetően várhatóak változások, erről most még nem beszélek. Szeretnénk folyamatosan jelen lenni különféle kerékpáros programokkal, szervezünk kerékpáros túrákat, közös bringázásokat minden hónap utolsó péntekén, bringás reggelit osztunk, hívnak bennünket iskolákba, hogy a kicsiknek tartsunk kerékpáros foglalkozásokat, rendkívüli órákat. Ezeket mindenképpen szeretnénk megtartani és fejleszteni. A városban pedig elég sok mindent kellene változtatni, ezen leszünk mi is. Critical Mass tehát lesz egy jóideig. Bár a legboldogabb én lennék, ha ott tartanánk már mi is, mint Budapest, hogy a CM elérte a célját, és megrendezhessük az első I Bike Szegedet.

Aradi Eszti