Városi Ifjúsági Parlament – Békéscsaba
„A békéscsabai diákság 1998 óta szervez városi szintű képviseleti fórumot – ezt a Békéscsabai Diákönkormányzat tagjai vezetik, és különlegessége, hogy folyamataiba felnőttek csupán alkalmanként segédkeznek. A Prizma közéleti ifjúsági fórum és a VIP – azaz Városi Ifjúségi Parlament – célja az iskolák közötti együttműködés erősítése, a kapcsolatépítés, információátadás az ifjúságot érintő aktualitásokról, fiatalok ötleteinek és javaslatainak képviselete, továbbá feladatuk, hogy közösségi felelősségvállalásra és aktivitásra sarkallják a fiatalokat.” – volt olvasható, az esemény felhívásában.
A békéscsabai Városi Ifjúsági Tanács eseménye egy közös plenáris üléssel kezdődött el. Elsőként Szarvas Péter, Békéscsaba Megyei Jogú Város polgármestere, majd a város diákpolgármestere, Hajdú János köszöntötte a résztvevőket. A beszédek fő fókuszában az ifjúsági érdekképviselet, valamint a helyi ifjúsági lehetőségek fontosságának hangsúlyozása állt. Ezután a Gál Ferenc Egyetem Gazdasági Karáról kaphattak hasznos információkat a diákok. Tokár János ifjúsági referensként biztosította az egybegyűlteket, bármilyen ötletük, kérdésük lenne, akkor a városi vezetőséghez bizalommal fordulnak. Zárásként az Európai Parlamentre, valamint a soron következő 2024-es európai parlamenti választásokra prezentáció formájában hívták fel a figyelmet.
A tettrekészség, az elszántság már a program kezdetekor érezhető volt – a csoportmunka során pedig a csillogó szemek még egyértelműbbé tették azt a tényt, hogy a helyi tinédzserekban komoly ambíciók rejlenek. Továbbá felemelő volt látni, hogy a helyi vezetőség minden erejével igyekszik felkarolni a város ifjúságát, ezzel lehetőségeket teremtve, hogy a jövőben értő és tenni akaró felnőttek legyenek.
Az eseményre általános és középiskolásokat vártak, akik összesen 11 szekció közül választhattak, amikben a nap folyamán dolgozhattak. A Médiakommandó műhelyét tíz média és újságkészítés iránt érdeklődő fiatal választotta. Érdeklődési körök mentén megállapodtunk, ki milyen feladat elvégzésével tud hozzájárulni az újság elkészültéhez. Viszont volt egy olyan feladat is, amit mindenki megkapott, ami nem más volt, mint interjút készíteni az általa választott szekcióvezetővel. Minden interjúalanynak ugyanazt a kérdést tették fel a diákok, hogy láthatóvá váljon mitől igazán különlegesek a különböző szekciók.
A kérdések a következők voltak: 1) Miről szól a szekció?, 2) Miért különleges ez a szekció?, 3) Mi motiválta arra, hogy szekcióvezető legyen?
1. Közelítő + (általános iskolásoknak) – műhelyvezető: Szabó Enikő, Gyulai Ifjúsági Központ szakmai vezető
1) A városi diákönkormányzat csak középiskolásokból áll, viszont szerencsére van Békéscsabán általános iskola is. Hogyan lehet azt megoldani, hogy mindenkinek érdekképviselete legyen a településen?
2) Itt most szerintem abban a szerencsés helyzetben vannak a jelenlévők, hogy ők most egy alapot tudnak letenni, kéréseket és kérdéseket fogalmaznak meg a városi diákönkormányzat, a település vezetői és az ifjúsági szakemberek irányába, hogy ők hogyan látják a dolgokat és mit szeretnének.
3) Fiatalokkal dolgozom és azt gondolom, hogy nagy fontos dolog, hogy az általános iskolásokat ugyanúgy partnerként kezeljük városi szinten, mint a középiskolásokat. Egyszer ők is középiskolások lesznek, és nagy tehetséggel mernek majd hozzáállni ahhoz a tevékenységhez, amit megtanultak az előtte való években.
Simon Eszter
2. Merre tovább? – műhelyvezető: Gurzó-Boka Erika (Békés Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Békéscsabai Tagintézmény) és Fekete Vencel (Békéscsabai Diákönkormányzat)
1) Hetedikes és nyolcadikos diákokat vártunk a pályaválasztás kérdésével kapcsolatban. A cél az, hogy a város számára megfogalmazzunk valamit, ami elvárásként jelentkezik a diákok részéről, hogy jobban megismerhessék pályaválasztási lehetőségeiket.
2) Azért érdekes és különleges, mert még sosem voltunk ide meghívottak. Ez nagyon fontos téma, mivel az emberek életében ez egy nagyon fontos döntés, de nem foglalkozunk vele eleget.
3) Nekem ez a munkám és a hivatásom, ezért örömmel fogadtam a meghívást.
Gabnai Illés
3. Tanulható a TANULÁS?! – műhelyvezető: Szabó Andrea (pedagógiai szakpszichológus)
1) A Tanulható TANULÁS?! szekció a tanulásról szól, illetve hogy meglehet-e tanulni tanulni.
2) Azért különleges ez a téma, mivel lehet jól és sokkal jobban is csinálni, és ha sokkal jobban csináljuk, akkor az nekünk előnyös, mert hatékonyabbak vagyunk, gyorsabbak és mélyebb tudással tudunk tanulni.
3) Felkérést kaptam erre a témára, mivel ebbe nagyon ütős dolgokat nem lehet mondani, így az amit megtanítanék, azt tananyagként játékos formában adom át a diákoknak. Nagyon sok problémának lehet az alapja, ha nem jól tanulunk.
Biró Fanni
4. „Száz út vár ránk” – műhelyvezető: Kovács Ágota (Békés Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Békéscsabai Tagintézmény)
1) Középfokú intézményben tanuló diákok továbbtanulási lehetőségeiről – akár egyetemen, szakképzésben, illetve a munka világában történő elhelyezkedéséről – szól.
2) Összefoglalóan beszélgettünk a továbbtanulás lehetőségeiről és arról, hogy mi kell a jó döntés meghozatalához.
3) Alapvetően ezen a területen dolgozom, adta magát a lehetőség.
Zsótér Jázmin
5. Te mit szerveznél? Közösséget vagy rendezvényt? – műhelyvezető: Belányi Barbara, Csibor Márton (Nemzeti Művelődési Intézet Békés Vármegyei Igazgatóság)
1) Ez a szekció a közösségszervezés iránt érdeklődő középiskolásoknak szól kedvcsinálóként.
2) Békésmegyei egyetemisták beszélgetnek a helyi ifjúsági közösségi életről. A közösségszervezőnek készülő egyetemisták kapocsként próbálják átadni tapasztalataikat az egyetemről a szekció résztvevői felé.
3) Egykori békéscsabai ifjúként érdekel, hogy a helyi fiatalok mennyire bevonhatók a közösségi élet szervezésébe. Emellett a Nemzeti Művelődési Intézet feladata, hogy a közösségszervezési szakot népszerűsítse (szekció iránt érdeklődőkre akár jövőbeli diákokként és későbbi munkatársként is tekinthetünk).
Gyuricza Tamás
6. Szobaszínház – műhelyvezető: Petrovszki Liza, Sebestyén Lili (Békéscsabai Diákönkormányzat)
1) Lili: A Szobaszínház arról szól, hogy különféle előadásokkal, kis produkciókkal szeretnénk megvitatni pár kérdést, ami az embereket foglalkoztatja (például igaz szerelem vagy házi feladat).
2) Azért is különleges, mivel nem csak egy dolgot fog meg hanem kettőt. Megvitathatunk dolgokat, és ezek mellett még bele tudunk kóstolni a színház világába. Nekem az ért is különleges ez, mivel engem nagyon érdekel a vitakultúra, és maga a színház világa is.
3) Liza: Hozzám nagyon közel áll a színház világa, és szerintem nem csak azoknak kell átadni ennek a világnak az ismeretét, akik érdeklődnek ez iránt, hanem azoknak is, akik igazából teljesen érdektelenek ebben a témában.
3) Lili: Ezek mellett a vita az életben sokszor elő fog fordulni – itt megtanulhatnak érvelni, nagyon sokat fejlődhetnek. Engem ez az, ami motivált a szekció vezetésében, hogy valamilyen löketet adjunk.
Árvai Fruzsina
7. Mit tehetek én? – műhelyvezető: Ilyés Kinga (Békéscsabai Diákönkormányzat), Oláh Janka Laura (BEG)
1) A szekció arról szól, hogy hogyan tudom segíteni magamat, másokat, barátaimat, családomat rossz helyzetben. Próbáljuk megmutatni a résztvevőknek, milyen lehetőségeik vannak segítségkérésre, ha beüt a baj.
2) Az a különleges a szekciónkban, hogy próbálunk segítséghez vezető utat mutatni és lehetőségeket kínálni, hogy kihez furdulhatnak, szükség esetén.
3) Műhelyvezetőként az motivált, hogy nekem is volt sok hasonló helyzetem, amikor nem tudtam kihez fordulni. Évekkel később megtudtam, milyen lehetőségeim vannak, és szeretném ezeket másokkal is megosztani.
Csikós Tamás
8. Élsport és egyebek – műhelyvezető: Bánfi Balázs, Patay Olivér (Békéscsabai Diákönkormányzat)
1) Az élsportról, a sport által szerzett élményekről szól az általam vezetett szekció, valamint a sport pozitív és negatív oldaláról is beszélgetünk.
2) Azok, akik a szekciónkba jelentkeztek, egymás sporttal kapcsolatos élményei mellett egy európai bajnok tapasztalatait is megismerhették. Jómagam sem ismertem az említett sportolót, úgyhogy az esemény által egy különleges ismerettséget szereztem.
3) Hatéves korom óta foglalkozom sporttal, tavaly pedig óta a Városi Diákönkormányzatban is tevékenykedek. Ez a kettő egyesült a szekcióvezetői posztban.
Galbicsek Zsombor
9. Közelítő+ (középiskolásoknak) – műhelyvezető: Tokár János (Polgármesteri Hivatal), Szerencsi Boglárka (Békéscsabai Diákönkormányzat), Zsótér Mária (Liget Ifjúsági Tér)
1) Középiskolásoknak szóló érdekképviseleti szekciót vezetjük, ahol diákönkormányzati tagokkal beszélgetünk arról, hogy mi kell ahhoz, hogy ez az érdekképviselet jól tudjon működni az iskolákban. Nehézség, hogy az egyes iskolában nagyon különböző módon állnak a DÖK-höz – mi többek között a tanárok és diákok együttműködésén próbálunk javítani.
2) A szekció célja a diákönkormányzat hirdetése és az előbb említett tevékenységek előtérbe helyezése.
3) Valahol helyem is van ebben a szekcióban, ugyanis én a város ifjúsági referense vagyok, nekem a feladatom a kommunikáció biztosítása a diákközösség és a város között, és úgy gondolom, nekem is fontos, hogy jól működő diákközösségek legyenek.
Kis Bence
10. Önismeret – műhelyvezető: Szűcs Hajnalka (Békéscsabai Diákönkormányzat), Karácsony Zsolt (Békés Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Békéscsabai Tagintézmény)
1) A szekció célja, hogy a diákok megértsék az önismeret fogalmát, és hogy azt gyakorlatiasan sajátítsák el.
2) A délelőtt folyamán különféle játékokon keresztól próbáljuk megismerni a másik ember belső tulajdonságait.
3) Mindig is választ szeretett volna kapni, hogy ki a valójában. Kicsit jobban megismerni önmagát, hogy legyen valami képe, hogy a jövőben mivel szeretne foglalkozni.
Éber Boróka
A cikk a november 14-én megrendezett Városi Ifjúsági Parlament egyik szekciójának munkája, a 10 diákból és 5 segítőből álló csapat munkájaként elkészült VIP-lap része. A VIP-lap ezen a linken keresztül elérhető: https://issuu.com/alternativaegyesulet/docs/viplap
Az összefoglalót írta: Nagy Evelin